آپاراتwhatsappاینستاگرام

آنچه بهتر است در مورد کرونا بدانیم

آنچه بهتر است در مورد کرونا بدانیم
ویروس کرونا از راه دهان، بینی یا چشم وارد می شود این ویروس معمولاً به سلول های درون بینی، مجاری تنفسی، گلو یا ریه می چسبد و سلول ها را به کارخانه تکثیر و پخش ویروس تبدیل می کند در بیشتر افراد علائم به صورت تب، سرفه و تنگی نفس است. ویروس می تواند به مویرگهای خون صدمه بزند ریه ها را درگیر کند و باعث لخته شدن خون شود. از کیسه های ریز هوا در شش ها اکسیژن به خون می رسد اگر این کیسه ها متورم بشوند، ممکن است فرد را به ذات الریه مبتلا کند. بیمارانی که حالشان وخیم است به اکسیژن نیاز دارند چون ریه با مایعات و مواد دیگر پر می شود.
کرونا فقط ریه ها را درگیر نمی کند بلکه می تواند سیستم ایمنی بدن را هم مختل کند. سیستم ایمنی برای مقابله بدن با بیماری لازم است. سیتوکین ها بخشی از این سیستم هستند که عفونت را تشخیص می دهند در بعضی که به شدت بر اثر کرونا بیمار می شوند سیستم ایمنی شان ممکن است بیش از حد کار کند در این صورت اگر سیتوکین زیادی تولید شود، این خود می تواند به واکنشی منجر شود که به سلول های سالم صدمه بزند. در موارد شدید بیماری به آن (طوفان سیتوکین ) می گویند.
کرونا می تواند به تشنج یا حالت کما بیانجامد. همچنین ممکن است باعث مشکلات در مغز و منجر به سکته مغزی شود. واکنش بیش از حد سیستم ایمنی می تواند به تشکیل لخته منجر شود و خون رسانی به بخش هایی از مغز را متوقف کند.
میانگین مدت بیماری 14 روز است. اما در بسیاری از بیماران، علائم بیماری ممکن است بیشتر طول بکشد. مشکلات تنفسی و ضعف جسمی در بعضی بیماران ماه ها طول می کشد. در بعضی افراد ممکن است علائم شدیدتری بروز کند مخصوصا افراد مسن یا کسانی که بیماری های زمینه ای دارند. نمیشود فهمید بدن هر فرد چه واکنشی نشان می دهد تا زمانی که به آن مبتلا شود. بنابراین مهم است که همه دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.

 از کجا بفهمیم کرونا گرفتیم یا دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شدیم؟

آبریزش بینی، سرفه و گلودرد در زمستان معمول است اگر دمای بدن شما بالای 38/7 درجه شده باید آزمایش دهید چون یکی از نشانه های اصلی کویید 19 تب است شما و ساکنان خانه تان تا زمان دریافت نتیجه منفی آزمایش، به قرنطینه بروید. تب می تواند نشانه آنفولانزا هم باشد ولی در آنفولانزا  شروع تب بسیار ناگهانی رخ می دهد و معمولا بالای 40 درجه است ولی تب به ندرت نشانه سرماخوردگی است اگر فقط عطسه می کنید و نشانه دیگری ندارید احتمالا سرماخوردگی است در دستمال عطسه کنید سپس آن را دور بیاندازید و مرتب دستتان را بشویید.
آبریزش بینی یا بینی گرفته به تنهایی نشانه سرماخوردگی است اما از دست دادن حس بویایی و چشایی از نشانه های کویید است.
تشخیص از راه سرفه مشکل تر است بیماران کویید معمولا بیش از یک ساعت سرفه مداوم می کنند یا در 24 ساعت تنها سه یا چهار سرفه می کنند و سرفه هایشان به صورت خشک است ولی در آنفولانزا سرفه مرطوب است پس اگر مرتب سرفه می کنید یا تنگی نفس دارید آزمایش دهید.
به طور خلاصه :
کوفتگی بدن، ضعف شدید، از دست دادن حس بویایی و اختلال در تنفس، بیشتر از علایم کویید 19 است.
آنفولانزا بیشتر با تب و لرز شدید، سرفه مرطوب و تب خیلی بالا همراه است و همچنین آبریزش بینی، عطسه های مکرر از نشانه های سرماخوردگی می باشد.
یادتان باشد شستن دست ها، حفظ فاصله اجتماعی و ماسک ... از شما در برابر بیماری های فصل زمستان و همچنین کویید 19 جلوگیری می کند.