آپاراتwhatsappاینستاگرام

راهنمای مصرف درست ویتامین ها

راهنمای مصرف درست ویتامین ها
ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی، اعمال حیاتی بدن، پرورش و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب، سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود.
برخی از ویتامین ها، از ویتامین های محلول در آب هستند و خیلی سریع با آب بدن تان جذب و حل می شوند. در صورتی که مقدار این ویتامین ها در بدن زیاد شود، از طریق ادرار، مازاد ویتامین دفع می شود. بنابراین مصرف زیاد این ویتامین ها مشکلی ایجاد نمی کند. ویتامین C و مجموعه ویتامین های B شامل پیریدوکسین (B6)، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (اسید نیکوتینیک)، اسید پانتوتنیک، بیوتین، اسید فولیک (فولاسین یا فولات که شکل فعال آن در بدن است) و کوبالامین (B12)، از انواع محلول در آب هستند.
برخی از ویتامین ها، از ویتامین های محلول درچربی هستند. ویتامین های محلول در چربی نباید بدون نظارت پزشکی و در مقادیر زیاد مصرف شوند. واکنش سمی ناشی از مصرف زیاد ویتامین های محلول در چربی نسبت به ویتامین های محلول در آب، در مصرف مقادیر پائین تری از RDA به وجود می آید. ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K برای جذب شدن به چربی نیاز دارند بنابراین بهتر است با غذاهایی که چربی دارند، مصرف شوند.

دسته بندی انواع ویتامین‌ها:

  • ویتامین آ یا رتیالین
  • ویتامین ث یا آسکوربیک اسید
  • ویتامین دی
  • ویتامین ای
  • ویتامین کا
  • ویتامین اف ۱
انواع ویتامین‌های گروه ب:
  • ویتامین ب۱ یا تیامین
  • ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین
  • ویتامین ب۳ یا نیاسین یا نیکوتینیک اسید
  • ویتامین ب۵ یا اسید پانتوتنیک
  • ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین
  • ویتامین ب۹ یا اسید فولیک
  • ویتامین ب۱۲ یا کوبالامین

جدول روی محصول:

معمولا تمامی مکمل های حاوی ویتامین ترکیبات خود را به صورت جدول بر روی محصول درج کرده اند. این جدول به شما نشان می دهد که هر واحد مصرف از این محصول حاوی 100 میلی گرم ویتامین C است. اگر دستور مصرف این مکمل 1 واحد در روز باشد، این مقدار می تواند 100% نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف نماید.
نام ترکیبات: مثلا ویتامین C
مقدار در هر واحد مصرف: 100mg
درصد نیاز روزانه: 100%

بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامینی:

مولتی ویتامین:
بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است زیرا ویتامین ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب آنها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف می شوند.
ویتامین B کمپلکس:
این ویتامین ها نیز بهتر است هنگام صبح مصرف شوند. در مورد ویتامین هایی مانند ث و ب کمپلکس که برای مقابله با استرس و خستگی تجویز می شوند تاکید بر آن است تا هنگام صبح مصرف شوند زیرا خوردن آنها در شب می تواند موجب بروز مشکل در کیفیت خواب شود.
مکمل اسید فولیک:
اگر شما مکمل اسید فولیک را با خوراکی های حاوی آن مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم سبز، کاهو، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس دار مصرف کنید، جذب آن در بدنتان افزایش خواهد یافت. همچنین بهتر است آن را حدود نیم ساعت پیش از خواب مصرف کنید.
ویتامین B12:
اگر مکمل خوراکی ویتامین ب12 مصرف می کنید بهتر است همراه آخرین وعده غذا (شام) باشد. در غیر این صورت همراه صبحانه یا ناهار این ویتامین را میل کنید.
ویتامین C:
اگر مکمل ویتامین C را با نوشیدنی های حاوی این ویتامین یا نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی ویتامین A و E مصرف کنید، جذب آن در بدن بیشتر و بهتر صورت می گیرد. اگر مکمل ویتامین C مصرف کرده اید، برای کمک به جذب آن، تا حدود دو ساعت از مصرف چای، قهوه، نسکافه خودداری کنید. همچنین بهتر است مکمل ویتامین C را حدود یک ساعت پیش از صرف غذا مصرف کنید.
ویتامین های A,D,E,K:
بهترین زمان مصرف این ویتامین ها همراه با یکی از وعده های غذایی اصلی (ناهار یا شام) است چرا که وجود مقداری چربی در غذا برای جذب این ویتامین ها ضروری است. زیاده روی در مصرف این چهار ویتامین عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت به همراه دارد.

علائم کمبود ویتامین ها در بدن:

مو:
ریزش مو: کمبود ویتامین های B5 ،B2، بیوتین، روی و ویتامین D
خشکی موها: کمبود ویتامین های A و E، امگا 3، پروتئین، سلنیوم و بیوتین
شوره زدن موها: کمبود سلنیوم، امگا 3 و ویتامین A
چشم:
سیاهی و پف آلودگی زیر چشم: کمبود آب در بدن، عدم تحمل برخی مواد غذایی مانند لاکتوز لبنیات و حساسیت
کاهش قدرت دید: کمبود ویتامین A
قرمزی مدام مویرگ های چشم: کمبود ویتامین C
نزدیک بینی: کمبود ویتامین D
پوسته ریزی در اطراف پلک: کمبود آهن
مغز و اعصاب:
افسردگی: کمبود ویتامین های B1 ،B5 وبیوتین
تحریک پذیری و زود رنجی: کمبود ویتامین های B5 ,B1 و B6
بی خوابی: کمبود ویتامین های B6 ,B5 ,B3 وD
سرگیجه: کمبود ویتامین های B2 و B6
دهان و دندان:
خونریزی لثه: کمبود ویتامین C و اسید فولیک
گلو درد: کمبود ویتامین های B12 ,B3، اسید فولیک و کلسیم
آفت دهانی: کمبود ویتامین B2
کاهش حس چشایی: کمبود روی
پوست:
جوش های پشت بازو: کمبود ویتامین A
خونریزی بی علت از بینی: کمبود ویتامین C
کبودی مدام پوست: کمبود ویتامین C
التهاب پوست: کمبود ویتامین های B3 ,B2 و بیوتین
ناخن:
خطوط سفید روی ناخن: کمبود کلسیم و روی
شکنندگی ناخن ها: کمبود کلسیم و منیزیم
عضلات و مفاصل:
گرفتگی عضلانی: کمبود منیزیم و ویتامین های B2 ,B1 و B6
تورم مفاصل: کمبود ویتامین های B6 ,B1 و پروتئین
پوکی استخوان: کمبود کلسیم و ویتامین D

مولتی ویتامین ها:

مولتی ویتامین ها ترکیبی از انواع ویتامین های مختلف هستند. بدن انسان برای زندگی سالم و بهترین عملکرد به ویتامینها و مواد معدنی مختلف نیاز دارد. شما با استفاده از مولتی ویتامین می توانید نیاز های ویتامینی و مواد معدنی که در وعده های غذاییتان وجود نداشته است را جبران کنید. مولتی ویتامین‌ها را ماینرال هم می‌نامند. هر مولتی ویتامین ممکن است حاوی ویتامین‌ها یا ترکیبات متفاوتی باشد، که به ‌شکل قرص، کپسول، آدامس‌های جویدنی، پودر و مایع موجود، اما در هر صورت خوراکی هستند. مصرف آنها به عنوان مکمل در کنار مواد غذایی، نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود. برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا کلسیم+ویتامین D در پیشگیری یا کاهش عوارض پوکی استخوان و حتی پیشگیری از سرطان موثر میباشد.

بهتر از است بدانیم نی طعم دهنده آب ویتامینه VitaSip مجموعه ای از مواد مغذی حیاتی است که هر نی VitaSip نیاز روزانه به ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن را تامین می کند. فقط با یک نی و یک لیوان آب، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی یک تجربه منحصر به فرد و هیجان انگیز برای شما خواهد بود. VitaSip یک لیوان آب را به نوشیدنی سالم، بدون قند با طعم میوه های دلخواهتان تبدیل میکند.

ویتاسیپ