آپاراتwhatsappاینستاگرام

مراقبت از پوست چرب

مراقبت از پوست چرب
پوست انسان برای اینکه کیفیتی انعطاف‌پذیر و نرم داشته باشد، نیاز به روغن طبیعی دارد. این روغن طبیعی که به آن سبوم (Sebum) گفته می‌شود، از غده‌های چربی زیر پوست که در بیشتر سطح بدن قرار دارند، ترشح می‌شود. انواع مختلف پوست، بر اساس مقدار ترشح همین روغن طبیعی به سه دسته‌ی خشک، مختلط و چرب طبقه‌بندی می‌شوند.
پوست چرب، پوستی است که ترشح سبوم در آن زیاد است و ظاهری براق و درخشنده دارد. اگر از پوست چرب به خوبی مراقبت نشود، مشکلاتی مانند مسدود شدن منافذ پوست و بزرگ شدن آن‌ها، انباشته شدن سلول‌های مرده‌ی پوست روی هم و ظاهر شدن جوش‌های سر سیاه و آکنه بر سطح پوست به وجود می‌آیند.

همچنین علائم زیر در چربی پوست نقش دارند:

ژنتیک: اگر پوست مادر یا پدرتان چرب باشد، شما نیز ممکن است آن را داشته باشید.
هورمون‌ها: نوسانات هورمونی دوران بلوغ سبب فعالیت بیش از حد غدد چربی می‌شود، چنین نوساناتی در دوره‌ی قاعدگی و حاملگی نیز رخ می‌دهد.
آب و هوا: ممکن است پوست چرب نتیجه‌ی زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب باشد.

مشخصات پوست چرب:

  • پوست حالت براق دارد و با فاصله‌ی کمی بعد از شستشو چرب می‌شود.
  • آرایش روی صورت به خوبی نمی‌نشیند و به راحتی پاک می‌شود.
  • در بخش‌هایی از پوست که حس چربی دارد، جوش‌های سر سیاه و آکنه مشاهده می‌شود.
  • منافذ پوست به خصوص در بخش‌های بینی، دو سمت بینی و پیشانی، بزرگ و قابل مشاهده هستند.
اگر ناحیه‌ی T صورت شما چرب است و بقیه قسمت‌ها معمولی یا خشک هستند، پوست شما از نوع مختلط است.

باید ها و نباید های پوست چرب:

  • شستن حداقل روزی دو بار(صبح و شب) صورت نه فقط با آب
  • استفاده از کرم های فاقد جربی؛ کرم ضد آفتاب، کرم مرطوب کننده، کرم پودر و...
  • صورت خود را با آب داغ نشویید چون باعث بیشتر شدن چربی پوست میشود
  • از پاک کننده های چرب و شیر پاک کن استفاده نکنید بهتر است از پاک کننده های حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید
  • هر چقدر SPF یک ضد آفتاب بالاتر باشد (50) به بالا ضد آفتاب چربی بیشتری دارد بهترین ضدآفتاب با SPF30 برای پوست چرب میباشد
  • همیشه محصولات پوستی و آرایشی مناسب پوست چرب خریداری کنید
شستشوی پوست چرب مستعد جوش: شستشوی صحیح پوست چربی، روغن، آلودگی و کثیفی را از پوست شما برطرف میکند. صابون های آنتی باکتریال انتخاب خوبی برای مراقبت پوست چرب جوش دار نیستند چون عموما پوست را خشک و خشن میکنند و ظاهری کم آب و دهیتراته به پوست شما میبخشند. بهتر است از شوینده‌های ملایم و فاقد روغن و الکل استفاده کنید.

از کرم اسکراب لایه بردار استفاده کنید: اسکراب مخصوص پوست های چرب سلول های مرده را از روی پوست شما جدا میکند و ظاهری شفاف و شاداب به پوست شما میبخشد. توجه داشته باشید قبل از استفاده از اسکراب پوست خود را با آب و شوینده مناسب بشویید و روی پوست پاکیزه استفاده کنید.

از تونر مناسب پوست چرب استفاده کنید: بسیاری مواقع به خصوص بعد از اینکه آرایش را از روی پوست خود با آب و شوینده مناسب پاک میکنید باقی مانده لوازم آرایش هنوز روی پوست شما هستند. اگر پوست شما دچار آکنه شده حتما با تونر مخصوص پوستتان را بشویید. بهترین و طبیعی ترین تونر گلاب و عصاره گل بابونه است.

مصرف مکمل ها: افرادی که پوست چرب دارند بهتر است از مکمل ویتامین B کمپلکس، ویتامین A، ویتامین E و روی استفاده کنند همچنین این افراد می توانند مولتی ویتامین مصرف نمایند و مصرف پروتئین را افزایش دهند.

صورت خود را در طول روز لمس نکنید: اگرچه لمس صورت ممکن است غیر ارادی باشد، اما انجام این کار می‌تواند آلودگی‌، روغن و باکتری را از دستان شما، بر سطح صورت پخش کند. صورت خود را فقط هنگام تمیز کردن، مرطوب کردن یا استفاده از کرم ضد آفتاب یا آرایش لمس کنید و مطمئن شوید که ابتدا دستان‌تان تمیز هستند.

مصرف غذاهای شیرین، پرچرب، خوراکی های کم ارزش را به حداقل برسانید: این قبیل خوراکی ها برای پوست مضر هستند و چربی پوست را افزایش می دهد. بنابراین توصیه می شود برای دفع مواد زائد بدن و آبرسانی به پوست، به میزان کافی آب بنوشید و مصرف سبزیجات و میوه های تازه را فراموش نکنید.

درمان خانگی برای پوست چرب:

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است ، بنابراین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند اما چرب نیست. این به این دلیل است که مرطوب کننده ها رطوبت پوست را بدون جایگزینی آن می گیرند. برای استفاده از عسل برای درمان آکنه و پوست چرب، یک لایه نازک روی صورت خود پخش کنید. بگذارید حدود 10 دقیقه خشک شود و کاملاً با آب گرم بشویید.

بلغور جو دوسر به آرام شدن پوست ملتهب و جذب چربی اضافی کمک می کند. بلغور جو دوسر معمولاً آسیاب می شود. می توان آن را با ماست ، عسل یا میوه له شده مانند موز، سیب ترکیب کرد.
برای استفاده از بلغور جو دوسر روی صورت خود: 1/2 فنجان جو دوسر آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کنید تا به صورت خمیر در آید. 1 قاشق غذاخوری عسل را بهم بزنید. مخلوط بلغور جو دوسر را به مدت حدود سه دقیقه در صورت ماساژ دهید. سپس با آب گرم بشویید.

سفیده تخم مرغ و لیمو یکی از موثرترین خواص لیمو برای پوست خاصیت لایه برداری آن است از طرف دیگر سفیده تخم مرغ حاوی ترکیبی به نام لیزوزیم است که خاصیت آنتی باکتریالی بسیار قوی دارد در نتیجه برای منافذ باز موثرند 1 سفید تخم مرغ را با 1 قاشق چای خوری آب لیمو تازه ترکیب کنید. آن را به صورت خود بمالید و بگذارید تا خشک شود و سپس آن را با آب گرم بشویید.

بادام بادام زمینی نه تنها برای لایه برداری از پوست شما موثر است، بلکه به از بین بردن روغن و ناخالصی های اضافی نیز کمک می کند.
برای استفاده از اسکراب صورت بادام: بادام را ریز خرد کنید تا 3 قاشق چای خوری درست شود. 2 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. به آرامی و با حرکات دورانی به صورت خود بمالید سپس با آب گرم صورت خود را بشویید. همچنین می توانید قبل از افزودن عسل، ماسک صورت بادام را با آسیاب کردن بادام به صورت خمیر درست کنید. ماسک را به مدت 10–15 دقیقه بگذارید سپس صورت خود را با آب گرم بشویید در صورت حساسیت به آجیل از مصرف آن خودداری کنید.

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که یک درمان خانگی آکنه است. اسیدهای موجود در گوجه فرنگی ممکن است به جذب روغن های اضافی پوست و از بین بردن منافذ پوست کمک کند.
برای تهیه ماسک گوجه فرنگی: 1 قاشق چایخوری شکر را با 1 گوجه فرنگی ترکیب کنید. با حرکت دورانی روی پوست قرار دهید. ماسک را به مدت 5 دقیقه بگذارید. کاملاً با آب گرم بشویید و خشک کنید. شکر یک لایه‌بردار ملایم برای خلاص شدن از سلول‌های مرده پوست است. با استفاده منظم از این ماسک شاهد کاهش جوش‌های سرسیاه و سفید خواهید بود.